Malesian kansallinen lentoyhtiö Malaysia Airlines lensi maailman ympäristöpäivänä ensimmäisen Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine -tuotetta käyttäneen matkustajalentonsa Kuala Lumpurista Singaporeen suuntautuneella lennolla MH603. Kone tankattiin Kuala Lumpurin kansainvälisellä lentoasemalla.
Historiallinen lento liikennöitiin Boeing 737-800 -koneella, jonka polttoaineena käytettiin tavanomaisen fossiilisen lentopolttoaineen ja Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen sekoitusta. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan 100-prosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten eläinrasvajätteestä, jota käytettiin tämän lennon polttoaineessa.
Neste on maailman suurin uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja. Malaysian Airlinesin käyttöön uusiutuva polttoaine toimitettiin yhteistyössä PETCO Trading (UK) Ltd:n kanssa, joka on PETRONASin markkinointiin ja kaupallisiin toimiin Euroopassa keskittynyt yksikkö. Tuotteen käsittelystä ja tankkauksesta Kuala Lumpurin kansainvälisellä lentoasemalla vastasi PETRONAS Dagangan Berhad (PDB). Uusiutuvaa lentopolttoainetta toimitetaan myös jatkossa Malaysia Aviation Groupin (MAG) sisaryhtiöiden, kuten Fireflyn, käyttöön sekä muille Kuala Lumpurin kansainvälisen lentoaseman lentoyhtiöille, jotka haluavat vähentää kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvan lentopolttoaineen avulla.
”MAG haluaa olla edelläkävijä uusiutuvan lentopolttoaineen käytössä Malesian lennoilla. Tämä on osa sitoumustamme sosioekonomisen kehityksen ja nettonollapäästöjen saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Olemme ryhtyneet ennakoivasti minimoimaan toimintamme kokonaishiilijalanjälkeä toimenpiteillä, joihin kuuluvat myös polttoainetehokkuusohjelmat ja uusiutuvan polttoaineen käyttö”, sanoo Philip See, Group Chief Sustainability Officer, MAG.
”Ensimmäisen uusiutuvalla lentopolttoaineella lennetyn matkustajalentomme myötä rohkaisemme matkustajia mukaan yhteiselle matkallemme pyrkiessämme minimoimaan ympäristövaikutuksemme ja suunnitellessamme lisää lentoja uusiutuvalla lentopolttoaineella koko ilmailualan, kansakunnan ja planeettamme tulevaisuuden parhaaksi. Pyrimme saamaan uusiutuvasta lentopolttoaineesta puhtaamman ja kannattavamman energianlähteen lennoillemme vuoteen 2025 mennessä.”
”PETRONAS on sitoutunut hiilidioksidin nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä”, sanoo Azrul Osman Rani, PDB:n toimitusjohtaja. “Siksi meille on luontevaa selvittää mahdollisuutta toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta Kuala Lumpurin kansainväliselle lentoasemalle, sillä lentopolttoaine on yksi tärkeimmistä tuotteistamme. Kaksi toteutunutta lentoa osoittaa PDB:n ja infrastruktuurin valmiuden toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta Kuala Lumpurin kansainväliselle lentoasemalle. Tämä tukee ilmailualan kestävän kehityksen ohjelmaa. Yhdessä asiaan sitoutuneen kansallisen työryhmän kanssa olemme varmoja, että pystymme nopeuttamaan Malesian ilmailualan vastuullisuusmuutosta.”
Neste on sitoutunut tukemaan ilmailualaa sen kunnianhimoisten päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Yhtiö on parhaillaan laajentamassa uusiutuvan lentopolttoaineen maailmanlaajuista tuotantokapasiteettiaan 1,5 miljoonaan tonniin vuodessa vuoden 2023 loppuun mennessä. Puhtaassa muodossa käytettynä Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Nesteen tuottama uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista, 100-prosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä.
”Yhteistyö PETRONASin kanssa mahdollistaa Neste MY Uusiutuvan Lentopolttoaineen ensimmäisen toimituksen Malesiaan”, sanoo Sami Jauhiainen, Vice President APAC, Renewable Aviation, Neste.
”Olen iloinen nähdessäni, kuinka Aasian ja Tyynenmeren alueen maat ja lentoyhtiöt asettavat kunnianhimoisia tavoitteita ilmailualan päästöjen vähentämiseksi. Yhä useammat lentoyhtiöt ottavat käyttöönsä uusiutuvan lentopolttoaineen, jotta ne pystyvät vähentämään päästöjään ja antamaan matkustajille mahdollisuuden lentää vastuullisemmin. Neste on sitoutunut tekemään osansa, sillä Singaporen jalostamomme laajennuksen valmistuttua vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen loppuun mennessä pystymme tuottamaan siellä vuosittain miljoona tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta. Näin tuemme ilmailualaa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella että maailmanlaajuisesti.”