Saab tekee paljon muutakin kuin lentokoneita, laivoja ja asejärjestelmiä. Yhtiön teollisen tuotannon uusin tuote on upouusi AESA-hävittäjätutka, joka on nyt lentänyt ensimmäisen kerran lentokoneessa. Ensimmäisillä koelennoilla koottiin tietoja kohteiden havaitsemisen ja seurannan aikana.
Uusi tutka on X-taajuinen AESA (Active Electronically Scanned Array) –hävittäjätutka, joka on uusi tuote Saabin PS-05/A-tutkamallistossa.
Tutka on suunniteltu hävittäjäkoneisiin, mutta se on sovitettavissa myös moniin muihin alustoihin. Esimerkiksi uuden AESA-antennin versio on jo myyty USA:n hallintoa edustavalle asiakkaalle.
”Tämä on tärkeä askel uuden AESA-hävittäjätutkamme kehitystyössä. Tutkalla on suuret menestymisen mahdollisuudet. Modulaarisen, mukautettavan ja skaalattavan rakenteensa ansiosta sitä voi käyttää myös monin muihin tarkoituksiin”, kertoo Saabin Surveillance-liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja Anders Carp.
Koelennot suoritettiin Gripen D -hävittäjällä, jonka nykyisenä vakiovarusteena on Saabin Mk4-tutka. Tutkan seuraavaa versiota voidaan tarjota uusille Gripen C/D -asiakkaille sekä päivityksenä koneen nykyisille käyttäjille.
Uudessa AESA-tutkassa käytetään galliumnitridiä, joka pienentää virrankulutusta ja parantaa lämmönkestoa. Se mahdollistaa laajemman taajuusleveyden käytön ja parantaa järjestelmän luotettavuutta, käyttöaikaa ja tehokkuutta. Uusi X-taajuuden AESA-hävittäjätutka pystyy esimerkiksi tunnistamaan pieniä kohteita aiempaa tarkemmin ja tarjoaa lisäksi laajemmat elektronisten vastatoimien (ECCM) kyvyt ja paremmat mahdollisuudet tukea entistä kehittyneempiä asejärjestelmiä.