Uusia ilmailukirjoja: Junkers-laivue, Purjelentokoneet Suomessa ja hävittäjälentäjämuistelmia

Junkers Ju 88

Koala Kustannus julkaisee syksyn iloksi kunnon satsin ilmailukirjallisuutta. Näistä ensimmäisenä saapuu Kari Stenmanin laivuesarjan ensimmäinen pommituslentolaivueista kertova osa, Junkers-laivue. Heti perään valmistuvat Jyrki Laukkasen nelivärinen Purjelentokoneet Suomessa ja Jukka Piipposen kirjoittama elämäkerta Lauri Hämäläisestä. Lokakuun lopussa ilmestyy vielä Harri Mustosen vaikuttava Kohtalona taivas – Hävittäjälentäjä Lauri Nissisen tarina.

 

Kari Stenman: Junkers-laivue – Lentolaivue 44 sodassa

Talvisodan sytyttyä marraskuun lopussa 1939, Lentolaivue 44:n Bristol Blenheimejä käytettiin kaukotiedusteluun ja häirintäpommituksiin. Lennot keskitettiin 19. helmikuuta 1940 alkaen Karjalan kannakselle ja maaliskuun alussa Viipurinlahdelle jäitse tapahtuvan maihinnousun menestykselliseen torjuntaan.

Jatkosodan alussa LeLv 44 operoi tehokkaasti Karjalan kannaksella vihollisen lentotukikohtia vastaan. Suomalaisten edetessä Äänisen länsirantaa pitkin pohjoiseen, tuli Muurmannin radan häirinnästä miltei päivittäistä vuoden 1941 loppuun. Vuosi 1942 kului asemasodan takia rauhallisesti, vaikka laivue osallistui muutaman kerran koko rykmentin tekemiin kohdepommituksiin.

Keväällä 1943 Suomen pommituslennosto sai sen tehokkaimman aseen, kun Junkers Ju 88 -pommittajat saapuivat Lentolaivue 44:lle. Keväällä 1944 niillä hyökättiin suurella menestyksellä Leningradin ympäristön lentotukikohtiin. Kesän torjuntataisteluissa syöksypommittajien iskut osoittautuivat tehokkaiksi tykistö- ja panssarikeskittymiä vastaan. Erityisen suurta tuhoa aiheutettiin myös vihollisen maihinnousulaivastoille. Osoitus laivueen toiminnan tehokkuudesta oli myös se, että kaikki pommituslennoston viisi Mannerheim-ristin ritaria palvelivat Lentolaivue 44:ssä.

– 210 x 297 mm, kovakantinen

– 184 sivua, 230 mv- ja 3 värivalokuvaa, 14 väriprofiilipiirrosta

– ISBN 978-952-229-208-7

– 36 euroa ennakkotilaajille (svh 45,00)

 

Jukka Piipponen: Lauri Hämäläinen – Lentäjän tarina

Nuori Lauri Hämäläinen kiinnostui lentokoneista nähtyään sellaisen ensimmäisen kerran. Lentäjät olivat tietysti sankareita, mutta utelias poika halusi myös tietää miten lentokoneet pysyivät ilmassa. Lentokurssinsa priimuksena valmistunut Hämäläinen sai talvisodassa pikakoulutuksen hävittäjälentäjäksi, mutta ei ehtinyt osallistua taisteluihin. Jatkosodan syttyessä hän oli valmis taisteluihin ja saavutti ensimmäisen ilmavoittonsa sodan ensiviikkoina. Sodan jatkuessa tekniikasta kiinnostunut Hämäläinen komennettiin koelentokeskukseen. Tehtävässä vaadittiin kovia hermoja, sillä koelentäjän keskimääräinen elinikä oli lyhyt. Läheltä piti -tilanteita sattui Hämäläisellekin, mutta onni oli hänelle aina myötäinen. Sodan päätyttyä hän jatkoi suomalaisen lentokoneteollisuuden parissa ja opiskeli diplomi-insinööriksi. Lauri Hämäläisen työura jatkui teollisuuden eri tehtävissä ja hän toimi muun muassa Helsingin Sanomien ilmailuavustajana. Lentämistä hän ei kuitenkaan koskaan jättänyt.

– 148 x 210 mm, kovakantinen

– 352 sivua, 115 valokuvaa

– ISBN 978-952-229-206-3

– 28 euroa ennakkotilaajille (svh 35,00)

 

Harri Mustonen: Kohtalona taivas – Hävittäjälentäjä Lauri Nissisen tarina

Lauri ”Lasse” Nissinen oli intomielinen hävittäjälentäjä. Hänen elämänsä täyttivät lentäminen sekä viehättävä nuori nainen Kaisa, jonka kanssa Lasse meni naimisiin jatkosodan alussa. Ilmataisteluissa Nissinen kävi sumeilematta viholliskoneiden kimppuun ja rohkeudestaan hänelle myönnettiin Mannerheim-risti. ”Lennämme kuin haukat, aamusta myöhään yöhön”, hän kirjoitti yhdessä lukuisista kirjeistään vaimolleen. Sodan mittaan rämäpäisestä hävittäjä-ässästä kasvoi kokenut ja harkitseva lentueenpäällikkö. Kukaan vastustajista ei Lassea pystynyt voittamaan, mutta sodan julma taivas koitui lopulta 25-vuotiaan lentäjän kohtaloksi.

Harri Mustosella on ollut käytössään poikkeuksellisen laaja ja arvokas kokoelma alkuperäislähteitä, muun muassa Lauri Nissisen kirjeet, päiväkirjat ja valokuva-albumit. Lisäksi Sota-arkiston ja ilmailumuseoiden arkistot sekä lukuisat julkaistut ja julkaisemattomat lähdeteokset täydentävät henkilökuvaa tästä traagisesti surmansa saaneesta hävittäjälentäjästä.

– 148 x 210 mm, kovakantinen

– 352 sivua, 100 valokuvaa

– ISBN 978-952-229-202-5

– 28 euroa ennakkotilaajille (svh 35,00)

 

Koala Kustannus, purjelentokoneet Suomessa

Jyrki Laukkanen: Purjelentokoneet Suomessa

Liito- ja purjelentoharrastus kotiutui Suomeen 1930-luvun puolivälissä. Sotien jälkeen purjelentokoneiden tekniikan kehittyessä Suomessakin pysyttiin taloustilanteen parantuessa kansainvälisen kehityksen mukana niin kotimaisella purjekonetuotannolla kuin ulkomailta tuodulla konekalustolla.

Suomessa käytetyt liito- ja purjekoneet ovat monipuolinen kokoelma kotimaisia ja ulkomaisia konetyyppejä. Suomessa on tähän mennessä rekisteröity yli 1 000 liito- ja purjekonetta, jotka koostuvat 135 eri konetyypistä. Kirjassa esitellään nämä liito- ja purjekonetyypit.

Kirjassa kerrotaan lyhyesti myös purjelentämisestä, purjelennosta Suomessa sekä purjelentokoneista ja niiden kehityksestä.

Ilmavoimien koelentäjä insinöörieverstiluutnantti evp Jyrki Laukkanen on innokas purjelentäjä jo kouluvuosilta lähtien. Purjelentäminen alkoi alkeiskurssilla Harakka-liitokoneella vuonna 1958. Sen jälkeen purjelentokokemusta on kertynyt 52 eri konetyypillä 5 700 tuntia ja Kulta-C-merkki kolmella timantilla.

– 210 x 297 mm, kovakantinen

– 256 sivua, 450 mv- ja värivalokuvaa

– ISBN 978-952-229-204-9

– 36 euroa ennakkotilaajille (svh 45,00)

 

Koala julkaisee myös maallisemman teoksen Kolmannen valtakunnan erikoisjoukot – Brandenburg-rykmentti 1939-1945, joka kertoo Saksan armeijan kommandojoukoista, linjojen takana toimineista erikoisjoukoista.

 

Koala muistuttaa, että ennakkotilaushinnat ovat voimassa kirjan ilmestymiseen saakka.

Lisätietoja: www.koalakustannus.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *