IL-2-sarja syntyi uudestaan – Ilmasotaa itärintamalla ensimmäisessä ja toisessa maailmansodassa

Messerschmitt 109 / IL-2 Sturmovik. Siivet 1/2015.
Messerschmitt 109 / IL-2 Sturmovik. Siivet 1/2015.

Sotalentosimulaattorien taivailla on ollut hiljaista useamman vuoden ajan. Nyt kauppoihin on kuitenkin saapunut kaksi uutta ja vakuuttavaa lentosimulaattoria. 1C muistetaan ilmailupiireissä yli vuosikymmen sitten julkaistusta IL-2: Sturmovik -simulaattoristaan, joka jatko-osineen tarjoaa edelleen häikäisevän lentokokemuksen. Sen tarinaa jatkaa tuore IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad, joka vie sotalentäjät toisen maailmansodan itärintamalle. Samojen tekijöiden Ilya Muromets puolestaan kuvaa ensimmäisen maailmansodan ilmasotaa aivan uudella näkökulmalla, kertoo Jukka O. Kauppinen.

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 1/2015.
Tilaa toki lehti!

Pelikehittäjä ei ole kuitenkaan sama joukko, joka oli aiempien IL-2-simulaattorien takana. Molemmat simulaattorit ovat amerikkalais-venäläisen 1C Game Studiosin tekemiä. Uusi yritys syntyi, kun ensimmäisen maailmansodan Rise of Flight -simulaattoristaan tunnettu 777 Studios ja 1C Company perustivat yhteisen simulaattoriyhtiön.

Toim. huom:

Kaksitasoja syvässä idässä

Ilya Murometsin syntytarina on mielenkiintoinen ja puhkuu historiaa. Venäjän sotahistoriallinen seura näet lähestyi pelitaloa tiedustellen näiden kiinnostusta tehdä lentosimulaattori, joka olisi osa ensimmäisen maailmansodan alkamisen satavuotismuistojuhlaa. Kun samalla projektiin saatiin sekä rahoitus että taustalle asiantuntijaryhmä, niin mikä ettei.

Niinpä Ilya Muromets -simulaattori kuvaa ensimmäisen maailmansodan ilmataisteluja harvinaisesta venäläisestä näkökulmasta. Ilmasotaa käydään kaukana itärintamalla, nykyisen Ukrainan alueella, Venäjän, Saksan ja Itävallan välillä.

Asetelma on herkullinen, sillä länsirintamalta tuttujen kuuluisien lentokonetyyppien lisäksi itärintaman taivailla lentävät myös harvinaisemmat konetyypit, tärkeimpänä itse Ilya Muromets. Pommittajajättiläisen lisäksi pelaajat voivat lentää myös hävittäjillä ja tiedustelukoneilla toiminnallisemmissa ilmataistelutehtävissä.

Tärkeimmiten simulaattori kertoo Ilya Muromets -koneiden suorittamista operaatioista. Tsaarin lentävä jätti on hidas mutta väkevä, kestävä ja hyvin aseistettu. Kone kantaa myös huomattavan pommilastin. Pelaajien vastuulla onkin lentää tällä jättiläiskoneella kohteelle, suorittaa pommitustehtävä pommitustähtäimen läpi tiiraten sekä palata lopuksi kotikentälle. Siinä välissä istutaan valtamerimäisessä ohjaamossa ja luotsitaan konetta, välillä taas seistään ilmavirran piestävänä konekiväärin ääressä ja pidetään keskusvaltojen hävittäjät loitolla.

Murometsin asetelma on erikoinen ja vetovoimainen. Päähenkilö on häikäisevä ja pikkutarkasti luotu puusta, kankaasta ja metallisaloista koottu valtava häkkyrä, jolle Trafi ei tänä päivänä myöntäisi lentolupaa. Kone on mallinnettu upeasti sisältä ja ulkoa, ja sillä lentäminen on kuin kiireetön nautiskelumatka menneeseen.

Ilya Muromets onkin enemmän nautiskelusimulaattori kuin täysiverinen lentopeli. Se on vakuuttava simulaattori, joka uhkuu historiaa ja vaijerien natinaa. Pelillisesti se on kuitenkin rajoittuneempi kokonaisuus, jonka etäinen itärintama ei välttämättä kiinnosta kaikkia. Tämä on kuitenkin huomioitu parinkymmenen euron hinnassa. Simulaattoriin voi myös tutustua ilmaisella demoversiolla.

Ilya Muromets / Rise of Flight. Siivet 1/2015.

Ilya Muromets / Rise of Flight. Siivet 1/2015.

IL-2 lentää Stalingradiin

IL-2-sarjan historia on kiertänyt vuosien mittaan pitkän kierroksen, monien käsien kautta. Ensimmäisen 2001 ilmestyneen IL-2:n ja suomalaisittain merkittävän Forgotten Battlesin teki Oleg Maddoxin johtama Maddox Games. Tyynenmeren sotaa kuvanneen Pacific Fighterin taas teki pelaajayhteisöstä tuottajaksi noussut Ilya ”Luthier” Shevchenko, joka ohjasi myös vuonna 2011 julkaistun, pahoin  flopanneen  IL-2:  Cliffs  of  Doverin. Vuonna 2006 julkaistu IL-2 Sturmovik: 1946 -kokoelma onkin jäänyt IL-2-sarjan kohokohdaksi ja siksi simulaattoriksi, jota IL-2-yhteisö lentää yhä tänään.

IL-2-sarjan tyssähdys pakottivat julkaisijan katsomaan itseensä ja miettimään millä tavoin sarja voitaisiin nostaa takaisin huipulle. Ratkaisu oli uusi alku, uusi pelikehittäjä ja paluu itärintamalle.

IL-2-sarjan simulaattoreilta opittiin viime vuosikymmenellä odottamaan kymmeniä, jopa satoja lentokoneita ja valtavia pelialueita. Mittakaavan massiivisuus oli kuitenkin myös ongelma, sillä pelien kehitys venyi ja budjetit ylittyivät. Niinpä IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad tyytyy alkuun vaatimattomaan kokonaisuuteen. Mikäli Stalingradin taistelua nyt vaatimattomaksi voi sanoa.

Toisen maailmansodan käännepiste oli valtava taistelu niin maassa kuin ilmassa. Maassa Saksan armeija kärsi murskatappion ja eteneminen kääntyi kolmivuotiseksi perääntymiseksi. Ilmassa murskautui Luftwaffen selkäydin, etenkin Stalingradin ilmasillan tappioissa. Samalla jättimäinen murhenäytelmä on myös tiivis, monivaiheinen kokonaisuus, jonka muutaman kuukauden aikajanalle voi tehdä värikkään lentosimulaattorin.

Koska mittakaava on rajallinen, on simulaattorin sisältöön voitu paneutua huolellisesti. Sen kivijalkoja ovat Saksan ja Neuvostoliiton käyttämät lentokoneet, joista peliin on mallinnettu lennettäväksi ne tärkeimmät, mukaan lukien Heinkel 111, Focke-Wulf 190A-3, Messerschmitt 109:n eri malleja ja neuvostoilmavoimien selkärangoista LaGG-3, Il-2 ja keskiraskas pommittaja Pe-2. Kaikkiaan koneita on kirjoitushetkellä 10. Lisää koneita julkaistaan sekä ilmaisten päivitysten että maksullisten laajennusten muodossa.

IL-2 Sturmovik. Siivet 1/2015.

IL-2 Sturmovik. Siivet 1/2015.

Uusi alku

Pelin kehittäjät esittelivät Battle of Stalingradia ensimmäisen kerran Prahassa kesällä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa, jossa tekijät miettivät muun muassa tämän päivän lentosimulaattorimarkkinoiden tilannetta. Simulaattorigenre on heidän mukaansa jähmettynyt omiin perinteisiinsä, eikä ilmailun pariin ole helppo saada uusia kokeilijoita. Kaavaa ovat rikkoneet vain ilmaiseen lentoräiskintään luottaneet World of Warplanes ja War Thunder.

Uuden, vakavamielisen simulaattorin täytyykin menestyäkseen tehdä pyörästä entistä pyöreämpi ja toimivampi. Sen on löydettävä sekä simulaattorilentäjät että uudet, nuoret ilmailijat. Tähän pyritään muun muassa luomalla Battle of Stalingradista sopivan haastava, joustava ja yhtaikaa tunteita herättävä simulaattori. Sen vaikeustason ja realismin on joustettava niin, että aloittelevakin virtuaalilentäjä pääsee ilmaan mutta tarjottava samalla haastetta niille, jotka haluavat säätää itse ahtopaineensa ja lapakulmansa.

Stalingradin tuottaja Albert Zhiltsov alleviivaa myös, että ”lentosimulaattori on paljon muutakin kuin vain joka ikisen namiskan mallinnusta. Lentäminen on myös nautintoa, elämyksiä ja silkkaa lentämisen vapaudesta nauttimista.”

”Me voimme viedä sinut taivaalle!”, Zhiltsov lupasi.

Pe-2 / IL-2 Sturmovik. Siivet 1/2015.

Pe-2 / IL-2 Sturmovik. Siivet 1/2015.

Näyttävää sotalentämistä

Valmis simulaattori on täyttänyt annetut tavoitteet, joskin osa ratkaisuista voi yllättää simulaattoriharrastajan. Simulaattorin tekninen runko on kunnossa ja lentomallit vakuuttavat. Eri koneilla lentäminen on realistisilla asetuksilla uskottavaa ja vaativaa. Vannoutuneimmat harrastajat voivat säätää

öljynlauhduttimen läppiä ja muita koneen laitteita parhaan tilanteeseen sopivan suorituskyvyn saadakseen. Nuoremmat ohjaajat voivat puolestaan lentää anteeksiantavammilla asetuksilla ja lentomallilla.

Stalingradin taistelutanner on toteutettu upeasti ja vakuuttavasti. Maasota etenee todellisen historian mukaisesti, eikä pelaaja voi yksinäisenä lentäjänä siihen vaikuttaa. Taistelun kulku on kuitenkin omasta näkökulmasta katsottuna elävää, ja tilanne elää ilmassa. Annettu tehtävä voi säädä yllättäviä käänteitä, kun ilmassa tulee vastaan odottamattomia vihollismuodostelmia. Tehtävät eivät ole myöskään valmiiksi rakennettuja, vaan ne luodaan joka kerta uudelleen. Tämä tekee lentämisestä monimuotoista ja värikästä.

Samalla Battle of Stalingrad tuo lentämiseen muutamia yllättävältäkin tuntuvia ratkaisuja. Yksittäisen ohjaajan urasta on tehty perinteistä lentosimulaattoria pelimäisempi kokemus, jossa kustakin lennosta ja saaavutuksista palkitaan kokemuspisteillä ja ylennyksillä. Vaikka kaikki koneet ovatkin koko ajan käytettävissä, ovat niiden aseistusja varustusvaihtoehtoja alkuun rajoitetut. Uusia ammusvöitä, pommeja ja muita vihollisen ryökyttämiseen tarvittavia työkaluja saadaan palkintoina suoritetuista tehtävistä.

Tämä voi tuntua erikoiselta ja rajoittavaltakin, mutta käytännössä alkuun suljetut vaihtoehdot avautuvat nopeaan tahtiin.

Muutoin Stalingrad on lentosimulaattorina erinomainen. Eri koneissa riittää opeteltavaa ja lentotoiminta on monimuotoista. Hävittäjäkoneet, vaakaja syöksypommittajat sekä rynnäkkökoneet lentävät nautinnollisesti talvisen suurtaistelun taivailla, eikä yhtä hyvää toisen maailmansodan lentosimulaattoria olekaan nähty tämän vuosikymmenen puolella.

Lentäjäyhteisölle on myös luvattu työkaluja, joilla nämä voivat luoda peliin uusia karttoja, kampanjoita ja muuta sisältöä. Jos nämä suunnitelmat toteutuvat ja simulaattori löytää myös suuren yleisön, niin Battle of Stalingrad on toivon mukaan alkusykäys pitkälle ja menestyvälle simulaattoriperheelle. o

 

Ilya Muromets

Igor Sikorsky muistetaan tänään ennen kaikkea helikoptereistaan. Venäjän keisarikunnan vuosina hän oli kuitenkin keisarikunnan merkittävin lentokonesuunnittelija, joka oli kiinteäsiipisten, suurten lentokoneiden mestari. Yksi näistä oli 10.12.1913 ensilentonsa lentänyt S-21 Bolsoi Baltisk -matkustajakone. Tämän pohjalta valmistettiin myös Ilya Muromets -pommikone, jota valmistettiin ensimmäisen maailmansodan aikana ainakin 85 kappaletta.

Ilya Muromets oli maailman ensimmäinen raskas nelimoottorinen strateginen pommikone. Koneilla suoritettiin itärintamalla yli 400 sotalentoa pudottaen 65 tonnia pommeja. Koneet olivat erittäin tarkkoja pommitusalustoja ja lähes mahdottomia

tuhota ilmassa. Vihollishävittäjät pudottivat koko sodan aikana vain yhden raskaan pommikoneen, ja tällöinkin se ampui alas kolme neljästä hyökänneestä Albatros-hävittäjästä Sikorskyn raskas pommikone jäi ilmailun historiaan keisarillisen Venäjän suurena ilmailuhistoriallisena saavutuksena. Se myös inspiroi merkittävästi Iso-Britannian ja Saksan myöhemmin suunnittelemia monimoottorisia pommikoneita.

Tämä artikkeli on julkaistu alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 1/2015.
Siivet-lehden ilmestyminen on täysin riippuvainen yhdestä ainoasta asiasta: tilaajista. Sinusta, teistä. Lehteä ei ilmestyisi eikä tätäkään juttua luettaisi verkossa, ellei lehdellä olisi meille niin tärkeitä lukijoita – tilaajia ja irtonumeroiden ostajia.
Jos et ole jo tilaaja, niin ole hyvä ja harkitse asiaa. Lehden tilaaminen onnistuu täältä: https://siivet.fi/tilaa/

Teksti: Jukka O. Kauppinen

Kuvat: 1C Game Studios

 

IL-2 Sturmovik

Valmistaja:    1C Game Studios

Saatavilla:        PC Windows

Hinta:                 noin 50-85 euroa

Lisätietoja:   www.il2sturmovik.com

Ilya Muromets

Valmistaja:    1C Game Studios

Saatavilla:        PC Windows

Hinta:                 noin 20 euroa

Lisätietoja:   www.ilyamuromets.net

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *