Siivet-lehti täytti viime vuonna 35 vuotta. Sisällöllisesti teimme hyvin samanlaista lehteä kuin kuusi edellistäkin vuotta: julkaisimme 130 juttua, joista 71 erikoisartikkelia, yhteensä 356 sivua lehteä.
Siivet 1/2022 pääkirjoitus.
Juhlavuoteemme osui myös Suomen ilmavoimien Hornetit korvaavan HX-hankkeen ratkaisuhetki, kun 10. joulukuuta puolustusministeri Antti Kaikkonen julkisti valtioneuvoston päätöksen. Voittajaksi selviytyi Lockheed Martin F-35A Lightning II eli ”Pantteri”, kuten koneella pisimpään lentäneet sitä nimittävät.
Länsinaapurimme päämedian onkimien tietojen mukaan parivaljakko Boeing F/A-18E Super Hornet ja EA-18G Growler sijoittui toiseksi. Jo 67 päivää aikaisemmin Siivet-lehden numerossa 5/2021 julkaisimme oman arviomme ehdokkaiden paremmuudesta, joka piti paikkansa kärkikaksikon osalta. Nimettömät puolustusministeriön lähteet kertoivat jälkeenpäin, että arviomme olivat kaikilta osin lähellä oikeaa ja että artikkelimme käsittelivät ehdokkaita hyvin tasapuolisesti.
Jos tulevaisuudessa tulee lisää tärkeitä hankintoja, joiden valmisteluun käytetään vähän yli 20 miljoonaa euroa, Siivet-lehden toimitus on kyllä käytettävissä. Meille kyllä riittäisi puoletkin tuosta summasta. No, leikki leikkinä. HX-hankkeen valmistelu on ollut valtava ponnistus, jota on tehnyt yli 100 hengen ammattilaisjoukko, ja työhön on kuulunut paljon muutakin kuin parhaan ehdokkaan valinta.
Iso osa hävittäjähankintatyöstä on vielä edessä. Siivet-lehti pyrkii seuraamaan sitä, mutta toki julkaisemme jälleen artikkeleita laajasti muistakin aiheista niin siviili- ja sotilasilmailun kuin ilmailun historiankin aiheista, kuten tähänkin asti. Olemme tietääkseni ainoa puhtaasti kaupallinen, suomenkielinen ilmailualan lehti maailmassa.
Lehden voi lukea paperilta tai sähköisesti, sen voi tilata tai toivoa löytävänsä lehtipisteestä. Meillä on verkko- ja Facebook-sivut, Twitter- ja Instagram-tilit sekä YouTube-kanava. Tätä kaikkea pidetään yllä hyvin pienellä ydinjoukolla, jota kutsutaan toimitukseksi.
Viime vuoden lopulla toimituksessa tehtiin pieniä muutoksia: päätoimittaja Taneli Äikäs siirtyi kokopäiväiseksi yrittäjäksi ja toimittaja Pentti Perttula tuli hänen tilalleen päätoimittajaksi.
Samalla kertaa erään videotuotantoyhtiön toimitusjohtaja Marko Tienhaara tuli mukaan toimitukseen. Hän on toiminut Siivet-lehden taustajoukoissa vuodesta 2011 lähtien. Kerosiinia vereensä hän sai jo lapsena Kauhavan kentällä. Lennokeista laskuvarjohyppyyn ulottuvan monipuolisen ilmailuharrastuksen lisäksi hän on muun muassa saanut kunnian suunnitella Suomen 60-vuotista suihkulentämistä kunnioittavan muistomerkin Porin lentoasemalle. Markon artikkelit käsittelevät tulevissa numeroissa laveasti erilaisia ilmailun ihmeitä. Toivotamme Markon lämpimästi mukaan lehden tekoon.
Painokustannusten nousun takia jouduimme lehden sidonnassa luopumaan liimasidoksesta ja siirtymään edullisempaan stiftaukseen. Muutos ei laskenut kustannuksia riittävästi, joten jouduimme myös nostamaan lehden irtonumeron hintaa, mutta kestotilaushinta säilyy samana, joten lehti on tänä vuonna merkittävästi edullisempi tilata kuin ostaa irtonumeroina. Koska stiftauksen takia myös lehden koko hieman muuttui, päätimme saman tien uudistaa lehden toimituksellisen tekstin ja visuaalisten elementtien sommittelua.
Toivomme lukijoiden viihtyvän uudistuneen Siivet-lehden parissa.
Pentti Perttula