Lennetäänkö tulevaisuudessa hybridillä? SAS ja Airbus tutkivat ekolentämisen haasteita

Airbus E-Thrust. Kuva: Airbus.

Airbus ja SAS ovat solmineet aiesopimuksen hybridi- ja sähkölentokoneiden käyttöön liittyvien haasteiden selvittämiseksi. Hankkeessa otetaan aluksi selvää niiden käyttämiseen vaadittavasta ekosysteemistä ja infrasta.

Lisäksi projektissa tutkitaan sähkö- ja hybridilentokoneiden yleistymisen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Kuinka näitä voitaisiin operoida laajemmassa lentoyhtiöiden mittakaavassa? Urakka on jaettu viiteen osa-alueeseen, joissa tutkitaan maainfraan, lentokoneiden lataamiseen, vaadittuihin resursseihin, ajankäyttöön ja lentoasemien palvelujen saatavuuteen liittyviä ongelmia.

Samalla selvitetään myös uusiutuvan energian käyttämistä lentokoneiden voimanlähteissä.

Airbus ja SAS kertovat, että nykyiset lentokoneet ovat noin 80 prosenttia tehokkaampia kuin 50 vuotta sitten, kun tehokkuus lasketaan polttoaineenkulutuksella per matkustajakilometri.  Ilmaliikenteen kuitenkin odotetaan kasvavan tuplasti nykyisestä seuraavien 20 vuoden kuluessa, joten ilmailuteollisuudella riittää edelleen töitä ilmastonmuutoksen torjunnassa ja polttoainetehokkuuden kohentamisessa.

Global Aviation Industry (ATAG), jonka jäseniä sekä SAS että Airbus ovat, on sitoutunut vähentämään ilmailun päästöjä 50 prosentilla vuoden 2005 tasoista vuoteen  2050 mennessä.

Kuva: Airbus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *