Lehdenteon myötä on alan termistökin ruvennut tulemaan tutuksi, juuri nyt on tapetilla sana deadline. Deadline voisi kuulua suomeksi: se vihonviimeinen päivämäärä johon mennessä jokin tietty juttu pitää tehdä ja ellei sitä ole tehty joku repii peliverkkarinsa. Tämän lehden deadline juttujen osalta oli kaksi viikkoa, ilmoitusten osalta viikko ennen painoon menoa. Ja painoon menon deadline on kolme viikkoa ennen ilmestymistä. Näin alkutaipaleella haluamme ottaa hiukan varman päälle, jotta lehti varmasti on viimeistään ilmoitettuna päivämääränä tilaajilla.
Teiskon lentokenttä perustettiin, kun Härmälän kenttä lopetettiin toiminnan siirryttyä uudelle Tampere-Pirkkalan lentokentälle. Valtion ja Tampereen kaupungin välille solmitussa Pirkkalan lentokenttää koskevassa sopimuksessa sovittiin Härmälän kentän luovuttamisesta Tampereen kaupungin omistukseen. Ehdoissa määriteltiin, että Tampereen tulee omalla kustannuksellaan järjestää harrasteilmailua varten muu sopiva lentopaikka kaupungin lä heisyydestä. Sopiva paikka löytyi Teiskosta; lentopaikan ylläpitäjäksi ryhtyi Tampereen Ilmailuyhdistys ry.
Myöhemmin Teiskon lentopaikan yhteyteen rakennettiin moottorirata. Pari vuotta sitten Tampereen kaupunki halusi koko alueelle vain yhden toimijan ja järjesti tarjouskilpailun alueen hallinnasta. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät Tampereen Vauhtipuisto ry ja Teiskon ilmailu- ja moottoriurheilukeskus ry Timoke. Tampereen Vauhtipuisto ry jätti kokonaisedullisimman tarjouksen voittaen kilpailun.
Saako halvalla hyvää tälläkään kertaa selvinnee ajan myötä, mutta kovin vakuuttavalta ei Tampereen Vauhtipuiston alkutaival Teiskon valtiaana näytä. Lentopaikkaa sen perustamisesta saakka ylläpitänyt Tampereen Ilmailuyhdistys ry neuvotteli Tampereen Vauhtipuiston kanssa lentotoiminnan järjestämisestä Teiskossa. Neuvottelujen päätyttyä tuloksettomina Tampereen Vauhtipuisto ry päätti häätää Tampereen Ilmailuyhdistyksen alueelta ja määräsi yhdistyksen siirtämään omistamansa irtotavarat, rakennukset ja rakennelmat kentältä tai vaihtoehtoisesti luovuttamaan ne Tampereen Vauhtipuiston tai kaupungin hallintaan korvauksetta. Irtotavaroiden osalta deadline meni jo, rakennusten siirrolle on aikaa kesäkuun puoliväliin asti. Jouduttuaan taivasalle Tampereen Ilmailuyhdistyksen hallitus päätti muuttaa Jämille, jossa lähes 90-vuotiaan yhdistyksen toiminta jatkuu nyt evakossa.
Tampereen Vauhtipuisto ry:ltä odotetaan nyt rivakkaa toimintaa, jotta kenttä saataisiin auki ja toimintaan palvelusopimuksen ehtojen mukaisesti: olosuhteet ilmailuharrastukseen sen entisessä laajuudessa vertailuvuotena 2013 sekä etupäässä tamperelaisten harrastajien ja harrastajayhteisöiden käyttöön alle markkinahintojen huhtikuun puolivälistä syyskuun loppuun. Deadline meni jo.
Ilmailuterveisin,
Taneli Äikäs päätoimittaja