Fougan viimeinen lento Ilmavoimien riveissä [kuvagalleria]

Fouga Magister 19.12.1988. Kuva Kari Puttonen.

Fouga C.M.170 Magister oli suomalaisille tärkeä ja jopa rakastettu suihkuharjoituskone. 18 Ranskasta ostettua ja 62 Suomessa lisenssillä Valmetin rakentamaa Fougaa muodostivat Ilmavoimien lentokoulutuksen selkärangan 30 vuodeksi, 1958-1988.

Erinomaiset lento-ominaisuudet omannut Fouga oli onnistunut hankinta. Lisenssivalmistuksen avulla pystyttiin myös suomalaista ilmailuteollisuutta ylläpitämään ja kehittämään. Konetta kutsuttiin kukkopilliksi, sillä sen Turbomeca Marboré -suihkuturbiini viheltää ainutlaatuisen kimakasta käynnistyessään ja maassa rullatessaan.

Kaikki hyvä kuitenkin kestää vain aikansa, joten myös Fougien taival ja lentotunnit tulivat lopulta täyteen. Ilmavoimat hankki niiden tilalle BAE Hawk -suihkuharjoituskoneita, jotka tilattiin 30.12.1977. 50 Hawkista ensimmäinen saapui Suomeen 1980.  Viimeinen Fouga lensi Ilmavoimien väreissä 19.12.1988.

 

Kari Puttonen kuvasi päivän tapahtumat ja muistelee sitä näin:

Olin tämän lennon aikaan varusmiespalveluksessa Tikkakoskella apumekaanikkona. Valmistelimme koneen lennolle ja siinä ohessa hieman näppäilin kuvia.

Lennolla olivat Ilmavoimien komentaja Pertti Jokinen ja teknikkokapteeni Raimo Raunio. Suuntasivat kuulema jonnekin Pohjanmaan päälle reitille, josta nämä koneet ensi kerran Suomeen tuotiin päivälleen 30 vuotta aiemmin. Nythän tuosta on vähän yli 60 vuotta. Paikalle kutsuttu lehdistö seisoskeli platalla hieman monttu auki, kun koneesta ei näkynyt vähään aikaan mitään. Odottelun jälkeen kone lensi kerran yli ja tuli laskuun.

Lisää muisteloja tästä päivästä Facebookissa.

 

Fouga Magister 19.12.1988. Kuva Kari Puttonen.

Fouga Magister 19.12.1988. Kuva Kari Puttonen.

Fouga Magister 19.12.1988. Kuva Kari Puttonen.

Fouga Magister 19.12.1988. Kuva Kari Puttonen.

Fouga Magister 19.12.1988. Kuva Kari Puttonen.

Fouga Magister 19.12.1988. Kuva Kari Puttonen.

Fouga Magister 19.12.1988. Kuva Kari Puttonen.

 

Vaikka hetki olikin varmasti haikea, niin onneksi Fougan seuraaja oli vielä parempi.

Suomessa on tänään kaksi lentävää Fougaa – FM-37 (OH-FMA) ja FM-51 (OH-FMM) sekä useita kappaleita ilmailumuseoissa ja muistomerkkeinä.

Lisää Fouga-videoita Siivet-lehden videokanavalla.

 

Teksti: Jukka O. Kauppinen ja Kari Puttonen

Kuvat: Kari Puttonen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *