Ruotsalaisen Saab-konsernin uusi monitoimihävittäjä, Saab JAS 39E Gripen eli Gripen E, on saapunut Suomeen osallistuakseen käynnissä olevan HX-hävittäjähankinnan HX Challenge testaus- ja todennustapahtumaan. Tämä on myös ensimmäinen kerta koskaan, kun loputtomia verkkokeskusteluja ruokkiva Gripen E lensi Ruotsin ulkopuolella.
Echon lento ulkomaille sujui nätisti ja koneen laskeutuminen Suomeen oli samantien näytön paikka upouudelle konetyypille, sillä Tampere-Pirkkalan lentällä oli varsin huono näkyvyys ja lumisadetta. Kone kuitenkin tuli alas kauniisti ja osoitti, että kyllä tällä pilvien ja rännänkin läpi tullaan alakertaan ehjänä. Tilanteessa oli siten myös ripaus näytön paikkaa ja mukana oli ripaus koelentomaistakin fiilistä.
Gripen E 19-10:n lisäksi HX Challengeen osallistuu Gripen E:n järjestelmien evaluointialustana toimiva Gripen D -hävittäjästä muokattu 39-7 -koelentokone sekä GlobalEye johto- ja valvontakone.
Gripen E ja Gripen F ovat molemmat ehdolla Suomen seuraavaksi monitoimihävittäjäksi. Saab ehdottaa paketissaan Suomelle 12 kaksipaikkaista F:ää ja 52 yksipaikkaista E:tä. Gripenien lisäksi Suomelle tarjotaan Saab Globaleye –valvontakoneita.
Gripenin valtteja kilpailussa ovat hinta, käyttökulut (elinkaarikulut) ja se, että kone on monille tarpeeksi hyvä. Konetyyppi on myös edeltäjäänsä vaikeammin havaittava tutkassa ja muilla sensoreilla, minkä liskäsi koneessa on monipuolinen sensori- ja elektronisen sodankäynnin varustus jo sisäänrakennettuna. Gripen E:n kyvykkyys elektronisen taistelun ympärissä ja omasuojaukseen onkin väittämän mukaan erinomainen. Kaksipaikkainen Gripen F voi toimia sekä taistelukoneena että voiman moninkertaistajana, tukikoneena, jonka tehokkaammat ELSO-järjestelmät ja takapenkkiläisen taistelunjohtomahdollisuus tehostavat muiden koneiden toimintaa, suojaavat omia osastoja tai häiritsevät vastustajan tutka- ja havaintojärjestelmiä.
Saabin Gripen-ohjelmajohtaja Magnus Skogberg ynnää, että ”perinteisen kouluttamisen lisäksi kaksipaikkaisesta koneesta ja kahdesta operaattorista on hyötyä myös erinäisissä taktisissa tilanteissa.”
Gripen E oli myös ensimmäinen hävittäjä, johon integroitiin uusi erittäin pitkän kantaman MBDA Meteor – ilmataisteluohjus.Kun Meteor yhdistetään E/F-malliin tulevaan uuteen Selex Raven ES-05 AESA -tutkaan, saadaan Meteorin koko kapasiteetti käyttöön. Maalien havaitsemisetäisyys kasvaa kaksinkertaiseksi nykyisestä.
Gripen E/F ovat HX-hankkeen varsinaisia somesuosikkeja ja –inhokkeja. Saab herättää herkästi mielikuvia ja värikästä nettikommentaaria puolesta ja vastaan.
Lisää Gripen E:stä ja Saabin osuudesta Siivet-lehden verkossa:
BRASILIAN ENSIMMÄINEN GRIPEN E -HÄVITTÄJÄ ENSILENNOLLA – KONEESSA AIVAN UUTTA TEKNIIKKA
GRIPEN-LENTÄJÄ: GRIPEN VOITTAA HORNETIN AINA
HX-HANKE: RUOTSIN GRIPEN-TARJOUS SISÄLTÄÄ MYÖS TUSINAN KAKSIPAIKKAISTA F-KONETTA
HX-HANKE: SAAB TARJOAA SUOMELLE GRIPEN E/F -HÄVITTÄJÄÄ
KOLMAS GRIPEN E NOUSI SIIVILLEEN
NELJÄN MANTEREEN GRIPEN – SAAB TAVOITTELEE ISOA PALAA HÄVITTÄJÄMARKKINOISTA
SIIVET HAASTATTELEE: JAS 39 GRIPEN-NÄYTÖSLENTÄJÄ HAAVEILEE GRIPEN E:STÄ
Tai tutustu digilehteen!